diumenge, 15 de novembre del 2009

El 'CSI' de Tarragona

El passat diumenge passejava pels carrers de la Part Alta, sense presa, quan vaig arribar a la Plaça del Rei. Allà em vaig trobar un objecte sense identificar –la veritat és que no m’hi havia fixat mai-, encara que del que estava segura és que no era pas un OVNI. M’explico.

Davant de la geladeria hi ha una superfície circular no gaire alta recoberta d’un vidre. Vaig mirar a través del vidre i no es veia absolutament res. El vidre estava entelat per la humitat i sota el vidre només es pot contemplar alguna cosa semblant al cimen.



Vaig fer algunes fotografies tant de la part externa, com de la interna. Posant la càmera dins d’un foradet que hi ha en un dels laterals vaig poder veure el que hi havia sota, ja que sinó es fa així no es pot veure l’interior de cap altre manera!



Encuriosida vaig preguntar als veïns de la zona: - Què és això?. Un em va contestar que un pou, un altre que una claveguera, i un altre em va dir: -No en tinc ni idea, però això fa molt temps que està aquí!.

Anant cap a casa tot intrigada amb la descoberta vaig pensar que si a qui correspongui poses una placa amb una petita explicació, potser ens estalviaríem la ignorància natural i col•lectiva de tenir una “cosa” en mig d’una plaça sense saber què és.

Llavors, vaig contactar amb el CSI de Tarragona, vull dir amb ICAC, concretament amb l’investigador Josep M. Macias Solé que molt amablement em va explicar que aquest misteri correspon a un mur del Conciclium Provinciae. I em va remetre a la Planimetria Arqueològica de Tàrraco, un llibre molt interessant en el que han estudiat els carrers i els monuments de la ciutat romana. L’estudi que es pot consultar per internet conté mapes en els que es reflecteix l’estadi de la ciutat en diferents èpoques i a més es pot relacionar amb el cadastre actual. Així, un pot saber quines restes hi ha sota casa seva!.

Doncs bé, misteri resolt. Aquesta “cosa” sense placa que hi ha a la plaça del Rei és un mur del Conclilium Provinciae (la zona monumental que estava formada per un espai de culte, la Plaça de la Representació i el Circ). Això no era pas poca cosa, ja que aquest recinte feia gairebé unes 12 ha!

Bé, tornem al mur que no es veu. Segons em va explicar Josep. M. Macias el mur pertany a un podi o plataforma perimetral per damunt de la qual transitaven les processons o bé se situaven els espectadors...

És una pena que aquest ull/mirador no compleixi la seva funció. Em pregunto: Si es posa un vidre per poder mirar, per què no es veu res? I si al damunt que no es veu res, per què no es posa una petita placa que expliqui què és el que hi ha a sota?

1 comentari:

Marina ha dit...

he trobat el teu blog per casualitat i m'alegra molt de saber que hi ha qui es preocupa per millorar i en sap, et felicito per la teva gestió envers "el no sabem (sabíem) que és" i encara que pot-se a hores d'ara igual no s'ha fet res per identificar, al menys en són sabedors d'aquesta anomalia
gràcies i enhorabona